0

بتن اکسپوز ( Expose ) چیست

بتن اکسپوز ( Expose ) یا بتن نما به بتن هایی گفته می شود که به صورت بلند مدت یا میان مدت نما بوده و سطح بتن سطح نهایی کار بوده و بر روی آن پوشش و یا مصالح دیگری اجرا نمی گردد. از جمله این نوع بتن ها می توان به ساختمان های با نمای بتن و یا پل ها اشاره کرد. اجرای بتن های اکسپوز بدین منظور نیازمند توجه و تسهیلات ویژه می باشد که سطح نهایی باید صاف ، پرداخته شده  و زیبا باشد. بدیهی است که وجود تخلخل در بتن،کرموشدگی و یا پله در بتن می توانند باعث نا زیبایی بتن گردد.
⁣از این رو در اجرای بتن های اکسپوز باید تمهیدات لازم به کار گرفته شود تا اختلال های اجرایی در این زمینه اتفاق نیافتد تا باعث ظاهر بد در این بتن نگردد.

✴️برخی از اقدام لازم برای اجرای بتن های اکسپوز و نما را می توان به این صورت برشمرد :

◽️استفاده از طرح اختلاط مناسب با کارآیی بالا
◾️استفاده از روغن قالب
⁣◽️تراکم مناسب
⁣◾️استفاده از قالب های سالم و نو به نحوی که سطح کار مختل نشده و شیره بتن فرار نکند.
⁣◽️دقت در شاقول و عدم نصب پله ای
⁣◾️تحکیم و بستن خوب قالب ها به نحوی که در حین بتن ریزی جابجایی صورت نگیرید.

❄️ترمیم بتن های اکسپوز (نما)

🗯در اجرای بتن های اکسپوز  مانند همه عملیات های اجرایی باوجود لحاظ تمهیدات و سختگیری ها امکان ایجاد اشکالات وجود دارد. از این همواره امکان نیاز به ترمیم بتن های اکسپوز وجود دارد.
🏴لازم به ذکر است مبنایی و اصول عملیات ترمیم بتن های نما و اکسپوز همانند سایر تعمیرات و ترمیم بتن می باشد.ترمیم در بتن های اکسپوز همانند سایر محل  ها،بسته به ابعاد،محل،ضخامت،سازه ای یا غیرسازه ای بودن نیازمند به کارگیری تکنیک های مختلف می باشد.اما آنچه باعث تفاوت در ترمیم بتن های اکسپوز و بتن های معمولی می باشد نیاز به تشابه عملیات انجامی ترمیم با محل های اطراف و کنار منطقه ترمیم میباشد. این امر شاید در بتن های معمول و غیر نما دارای اهمیت بالایی نبوده و صرفا بتوان مهمترین گزینه ها را در این ترمیم کیفیت و مباحث اقتصادی برشمرد. لذا تشابه رنگ و سطح در ترمیم های اکسپوز با بتن های مجاور در کنار کیفیت از اهیمت بالایی برخودار است.از این رو همواره این دغدغه برای مجریان سازه های اکسپوز وجود دارد که اختلاف رنگ در عملیات اجرایی باعث مشکلات دیداری گردد.
🚩 به همین منظور همیشه توصیه و سعی می شود برای این امر از مجریان با تجربه موفق و کارآزموده استفاده گردد.
چرا که در این موضوع مهم ترین عامل سوای کیفیت و هرگونه مصالح مصرفی تکنیک های اجرایی عملیات ترمیم می باشد.
🔐به صورت کلی دو موضع و تکنیک که میتواند در ترمیم بتن اکسپوز موفق ، موثر باشد استفاده از درصدی سیمان سفید در طرح مخلوط بتن ترمیم،دانه بندی ملات ترمیمی و نیز پرداخت و ساب سطح نهایی ترمیم می باشد.

دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه