0

مستند سازی رباط باش ساروج مشهد

کاروانسرای رباط باش ساروق بدلیل قدمت تاریخی آن و قرار گرفتن در معرض عوامل جوی طبیعی از جمله برف و باران و همچنین زلزله های یکه در دوره های مختلف اتفاق افتاده است و نیز به دلیل متروکه بودن رباط و استفاده نشدن از آن در طول سالیان آسیب های جدی به آن واردگردیده است.
از عواملی که باعث آسیب به بنا شده است را میتوان به شرح زیر دانست:
۱٫ رطوبت و عوامل جوی که باعث تخریب پایه های بیرونی بنا و همچنین سقف بنا از جمله گنبدها گردیده است، که بایستی بعد از تعبیه کانال زه کش دو تا دور جداره های بناو تقویت استحکام پی ها، سطوح بنا و پایه باید مورد ترمیمی قرار گیرد.
۲٫ وجود آوار و زباله تقریباً در سرتاسر فضاهای داخلی – که بایستی اول زباله ها خارج گردید. و بعد ازمصالح آواری شناسایی شده و حتی الامکان مورد مصرف در ترمیم خود بنا گردد و نیز الحاقات موجود در فضاهای مختلف حذف گردد.
۳٫ دوده گرفتن و گرد و غبار بر روی سطوح داخلی بنا از جلمه زیر گنبدها و روی دیواره های داخلی بنا که بایستی سطوح تمیز و پاکیزه گردد.
۴٫ ترمیم طاق ها و گنبدهای ریخته شده، طاق ها وگنبدهای بنای رباط باش ساروق به صورت کلی مورد تخریب جزئی و کلی قرار گرفته است بایستی هرچه سریعتر مورد بازسازی و ترمیم قرار گیرد زیرا که خرابی این قسمت از بنا بیشتر خواهد شد. بطور کلی آسیب های موجود در بنا شامل عوامل انسانی و جوی می باشد

تاریخچه رباط وکاروانسراها
رباط های خراسان
کارونسرا
انواع کاروانسرا
مطالعه و شناخت بنای رباط باش ساروق
بررسی اقلیم وجغرافیا و زمینه
جغرافیای طبیعی
موقعیت جغرافیایی شهر
موقعیت جغرافیایی روستا
بررسی اقلیم و هواشناسی منطقه
رطوبت
درجه حرارت
تابش خورشیدی
منابع آب (آبهای سطحی و زیر زمینی)
توپوگرافی منطقه مشهد
بررسی خاص و ویژه دوره تاریخی

 

نوع فایل:
ورد – pdf – dwg
همراه با تصاویر و نقشه
حجم فایل : ۸۵ مگ

💰مبلغ قابل پرداخت محصول: ۲۰,۰۰۰ تومان

برای خرید محصول وارد این لینک شوید

 

 

ارسال دیدگاه