0

نکاتی در مورد سازه های بتنی

۱٫ حداقل طول وصله در تیر ها، ستون ها و دال ها، ۵۵ برابر قطر آرماتور رعایت گردد. در صورتی که طول وصله کمتر از این مقدار باشد، محاسبات مربوطه در دفترچه محاسبات اضافه شود.

۲٫ در ستون های قاب های با شکل پذیری متوسط و زیاد، توجه شود که حداکثر نسبت آرماتور طولی در محل وصله به ۶% محدود گردد. لذا در صورتی که نسبت آرماتور ستون بیش از ۳% باشد، باید آرماتور های مقطع، در طول ستون در محل های متفاوت وصله شوند به نحوی که در هر مقطع ستون، نسبت آرماتور از ۶% فراتر نباشد.

۳٫ طبق بند های ۹-۲۰-۳-۲-۲-۷ و ۹-۲۰-۴-۲-۳-۱۰ در قاب های با شکل پذیری متوسط و زیاد، در محل اتصال ستون به شالوده، باید آرماتور عرضی حداقل در طول ۳۰۰ میلیمتر در شالوده ادامه یابد. همچنین در قسمت های خارج از ناحیه بحرانی ستون ها (محدوده میانی ستون ها) طبق بند ۹-۱۲-۶-۴-۱ حداکثر فاصله بین آرماتور های عرضی ستون به d/2 محدود می شود.

۴٫بتن ریزی در هوای بارانی و مشکلات آن:

بتن ریزی  زیر باران توصیه نمی شود . در صورتی که احتمال بارندگی حین بتن ریزی می رود ، لازم است تمهیدات لازم برای قطع بتن ریزی و اثرات باران بر بتن ریزی قبلا پیش بینی گردد. اگر بتن ریزی در باران ادامه می یابد کلیه پیش بینی های لازم برای ادامه کار باید ملاحظه گردد. اگر باران بعد از آغاز بتن ریزی شروع شود ، بعضی اوقات ادامه کار بهتر از توقف آن است .  اقداماتی احتیاطی لازم که بایستی رعایت گردد عبارتست از :

🔸با پوشش محوطه بتن ریزی آن قسمت را از باران مصون دارید.
🔸بتن با اسلامپ کم به کار ببرید.
🔸قبل از ریختن بتن جدید آب جمع شده روی بتن قدیم یا در درزهای اجرایی را خشک کنید.
🔸سطح بتن را اندکی شیبدار در آورید تا آب بتواند به طرف پایین شیب حرکت کرده و بدین طریق زهکشی شود .
🔸از کار روی سطح بتن تازه اجتناب کنید.
🔸اگر باران به حدی شدید است که آب سطح بتن را نمی شود خشکانید و سطح تازه بتن نیز شسته می شود ، بهتر است بتن ریزی را به حالت تعلیق در آورد.در صورت توقف بتن ریزی قسمت های دیواره ها و آماتور ریشه ها و پله ها بایستی بتن ریزی شوند تا برای شروع مجدد بتن ریزی بهترین حالت از قبل فراهم شده باشد . در این حالت به علت ایجاد درزهای اجرایی لازم است آنها را قبل از شروع مجدد بتن ریزی همانند سایر درزهای اجرایی تمییز کاری و آماده سازی نمود.
🔸به هنگام رگبار موقت و در زمان کوتاه ، بتن ریزی را متوقف نموده و روی بتن را با پلاستیک پوشش دهید.

⚠️می توانید از هر وسیله حفاظت بتن برای پوشش در طول طوفان و رگبار استفاده کنید.

 

۵٫ رامکا در سازه های بتنی

📌بعد از بستن آرماتورهای ستون، برای تثبیت موقعیت هر ستون، ابعاد آن را به وسیله تیرهای چوبی در پای ستون مشخص می نمایند. باید توجه داشت که هیچ وقت نباید برای تثبیت ابعاد ستون با ریختن بتن در پای آن اقدام نمود. به بتن پای ستون اصطلاحاً رامکا می گویند.
قبل از بتن ریزی ستون ها یک ریسمان را از پایین در امتداد ستون ها می کشند سپس یک عدد تخته تقریباً به ارتفاع ۱۰ سانتی متر را پشت ریسمان قرار داده و با آجر یا بلوک مهار می کنیم این کار را در چهار طرف ستون ها انجام می دهند آنگاه شروع به بتن ریزی به ارتفاع ۱۰ سانتی متر می کنند. اینکار موجب می شود قالب بندی ستون ها به راحتی صورت گیرد. اما به دلیل عدم اتصال بتن قدیم به جدید بطور کامل آن هم در ناحیه بحرانی توصیه چنین کاری نمی شود.

گاهاً دیده شده بتن ریزی در این ناحیه بدون در نظر گرفتن دانه بندی و اختلاط درست (تهیه بتن به صورت دستی) انجام گرفته که با توجه به مصرف این بتن در ناحیه بحرانی، این عمل مخاطره انگیز است.
بنا به چنین دلائلی، استفاده از رامکا بوسیله میلگرد بهتر است.
📌رامکا میلگرد هایی است که در اطراف شبکه میلگرد ستون در پایین ترین نقطه (روی سقف یا فنداسیون قرار میگیرد.)

ارسال دیدگاه