0

نکات اجرایی در خصوص میلگرد ها

فولاد به صورت میلگرد در بتن استفاده می کنیم باید به صورت یک شبکه و کلاف یک پارچه در آورده تا بتواند به خوبی در مقابل نیروهای وارده از خود مقاومت نشان دهد .

 بـه این شبکه میلگرد و آرماتورهای بـه هم بافته شده حصیری یا مش بندی می گویند.

میلگردها را معمولا با توجه به قطر آنها می خوانند مثلاً میلگرد ۱۸، میل گردی است که قطر آن ۱۸  میلیمتر  میباشد .

حداقل میلگردی که در ساختمانها  مصرف می شـود نـمـره  6  می باشد.(خاموت)

درساختمان فلزی ما از میلگرد بیشتر در فنداسیون( پی ) و شناژها استفاده می کنیم.

مـیـلگـردها معمولا به طول  12  متربه بازار عرضه می شوند. با توجه به شکل و ابعاد فونداسیون باید آنها را به اندازه ی دلخواه قیچی کنیم.
شبکه آرماتورها باید به صورت یک کلاف یک  پارچه عمل کند نحوه ی اتصال آنها بـه یکدیگر بسیار حائز اهمیت است. کـه مسلماً باید با نظارت مهندس ناظر اجرا شود .

معمولا در کارگاه ها برای اتصال دو نوع آرماتور ۴۰ برابر قطر  آرماتور آنـهـا را بـا هــم اورلــب کـرده (طول اورلپ:۴۰ ضرب در  قطر ارماتور) و بـه وسیله ی مفتول آنـهـا را بـه هـم می بندیم .
این نوع اتصال برای آرماتورهای  تـا نـمره ی ۳۲  مجاز می باشد .

اندازه قطر و نحوه  اجرای آرماتورها دقیقاً طبق نقشه و با نظر مهندس محاسبه و اجرا شود، مقدار میزان مصرف میل گرد در بتون با توجه به سطح مقطع آن است .

 

نکته مهم:
به دلیل اینکه در سطح بالایی پی نیروهای کششی وارده کم و نیروهای فشاری وارده که بـتـون بـه خـوبـی می توانـد در مقابل آن مقاومت کند زیاد است و در سطح پایینی پی نیروهای کششی وارده زیاد و نیروهای فشاری وارده کم است  پس باید در سطح پایینی پی از تعداد میلگردهـای بیشتر و قویتری استفاده کنیم تـا در مـقـابـل نیروهای کششی وارده به خوبی مقاومت کند .

کارگران پس از آماده سازی شبکه کف پی آن را در ته پی قرارمیدهند .
چون در کارگاها از بتن مگر در سطح کار استفاده می شود حداقل فاصله خارجی شبکه زیر پی از بتون مگر می باید حدوداً ۳  سانتی متر باشد .
برای این کار از تکه ها و نخاله های ساختمانی موجود در کارگاه استفاده شد

باید فاصله میلگردهـا و خاموت هـا را دقیقاً طبق نقشه اعمال کنیم کـه البته این فـاصلـه هـا را باید از مرکز به مرکز آرماتورهـا در نظر بگیریم .

فقط در موقع جاگذاری باید دقت لازم انجام گیرد تـا قفسه هـا و مش میلگردی درست در وسط گود قرار گیرد تا در هنگام بتن ریزی از همه طرف توسط بتون احاطه شونـد . در واقع بتن مثل کاوری دور و اطراف آن را بپوشاند. معمولاً میلگردهای مصرفی در بتن را از نوع میلگرد آجدار انتخاب می کنند.

تفاوت های میلگرد ممان منفی و ادکا (ODKA)

 

میلگرد ممان منفی :
– روی هر تیرچه قرار میگیرد
– خم حداقل ۹۰ درجه ( ۱۲ db )
– در انتهای دهانه ( طول )= عرض تیر + L/5 + 12db
– در دهانه میانی ( طول )= عرض تیر + L/5 +L/5 + 12db

 میلگرد تقویت برشی :
-روی هر تیرچه قرار میگیرد
– خم حداقل ۱۸۰ درجه [ ( max( 4db, 6cm ] – در انتهای دهانه ( طول ) = عرض تیر + خم + طول میلگرد اریب شده+ حدود ۵۰ سانتیمتر + خم
– در دهانه میانی ( طول )=عرض تیر + خم + ۲×طول میلگرد اریب شده+ ۲×حدود ۵۰ سانتیمتر + خم

۱٫حداقل cm12 میلگرد کششی به داخل تکیه گاه ادامه یابد در غیر این صورت میلگرد اتصال(ادکا) با سطح مقطع معادل میلگرد کششی و با طول پوشش کافی در انتهای تیرچه نصب شود.

۲٫میلگرد منفی براساس %۱۵ لنگر خمشی وسط دهانه محاسبه و در محل تکیه گاه تعبیه می شود و در صورتی که تکیه گاه میانی باشد بیشترین لنگر خمشی دهانه های طرفین، ملاک محاسبه قرار می گیرد. این میلگردها طوری نصب می شوند که تا فاصله ۵/۱دهانه آزاد از تکیهگاه به طرف داخل دهانه، ادامه داشته باشد.
موارد فوق از نشریه ضوابط سقف تیرچه بلوک نقل شده است با اینکه عموما تیرچه دوسر مفصل طراحی و فرض میشود ولی در عمل مقداری گیرداری و لنگر منفی در تیرچه ایجاد میشود که با قرار دادن آرماتور منفی با آن مقابله میشود.

-چون در دو سر تیرچه ها کشش داریم از میلگرد ممان منفی برای مهار آن استفاده می کنیم.
– برای جلوگیری از ایجاد ترک برشی ؛ میلگرد تقویت برشی ( ادکا) قرار می گیرد.البته نحوه محاسبه تقویت برشی در نشریه ۹۴ توصیف شده.

جدول وزنی میلگردها

 

میلگرد ۸ = شاخه ۱۲ متری ۶ کیلوگرم

میلگرد ۱۰ = شا خه ۱۲ متردی ۷٫۸ کیلوگرم

میلگرد ۱۲ = شاخه ۱۲ متری ۱۱ کیلوگرم

میلگرد ۱۴ = شاخه ۱۲ متری ۱۵ کیلوگرم

میلگرد ۱۶ = شاخه ۱۲ متری ۲۰ کیلوگرم

میلگرد ۱۸ = شاخه ۱۲ متری ۲۵ کیلوگرم

میلگرد ۲۰ = شاخه ۱۲ متری ۳۰ کیلوگرم

میلگرد ۲۲ = شاخه ۱۲ متری ۳۷ کیلوگرم

میلگرد ۲۵ = شاخه ۱۲ متری ۴۷ کیلوگرم

میلگرد ۲۸ = شاخه ۱۲ متری ۵۸ کیلوگرم

میلگرد ۳۰ = شاخه ۱۲ متری ۶۶ کیلوگرم

میلگرد ۳۲ = شاخه ۱۲ متری ۷۵ کیلوگرم

میلگرد ۳۴ = شاخه ۱۲ متری ۸۵ کیلوگرم

میلگرد ۳۶ = شاخه ۱۲ متری ۹۵ کیلوگرم

میلگرد ۳۸ = شاخه ۱۲ متری ۱۰۶ کیلوگرم

میلگرد ۴۰ = شاخه ۱۲ متری ۱۱۸ کیلوگرم

 

انواع گره های متداول برای بستن دو میلگرد به یکدیگر

 

میلگردهای فولادی باید قبل از بتن ریزی،بر اساس طرح و محاسبه،به یکدیگر بسته و یک پارچه شوند تا از جا به جاشدن آن ها طی عملیات بتن ریزی تا خودگیری بتن جلوگیری شود.برای بستن دو میلگرد به یکدیگر،بیشتر از مفتول نرم فلزی با قطر ۱٫۵ میلیمتر استفاده می کنند که اصطلاحا" به این عمل "گره زدن" می گویند.

انواع گره های متداول برای بستن دو میلگرد به یکدیگر:

۱- گره ساده(لغزان): گره ساده،متداولترین گره برای اتصال میلگردهای اصلی و فرعی(مونتاژ) در شبکه های افقی مانند سقف و فونداسیون به امکان اجرای سریع است.

۲- گره صلیبی:در مواقعی که به علت استفاده از میلگردهای قطور،تعداد نقاط اتصال کم باشند،برای استحکام بیشتر اتصال میلگردها به یکدیگر،از این گره استفاده می شود.

۳- گره پشت گردنی: در ستون ها و تیرها،برای اتصال محکم میلگردها به خاموت ها در گوشه ها،اغلب از این نوع گره استفاده می کنند.

۴- گره اصطکاکی: در اتصال میلگردها در شبکه ها و صفحات قائم(شبکه دیوارهای بتن)،برای جلوگیری از لغزش میلگردهای افقی،از این نوع گره استفاده می شود.

[عکس: photo_2016-04-19_21-58-20.jpg][عکس: photo_2016-04-19_21-58-23.jpg]

ارسال دیدگاه